Det bästa en ledare vet är att se gruppen och sina medarbetare utvecklas, växa in i nya roller och anta nya utmaningar. Det är också ledarens viktigaste uppgift – att se, förstå och utveckla sin avdelning. Så:
”-Varför gör vi inte detta hela tiden, när vi mår bra av det?”
Det finns så många fördelar med att skapa en ny kompetensutvecklingsplan varje månad, men ändå gör vi det inte:
- Då finns det alltid redundans av kunskap när vi behöver det
- Då finns det ett mål för vad medarbetaren ska lära sig och hur den kunskapen passar in i gruppen.
- Då finns det ett driv och förväntan i gruppen på att de alltid skall utvecklas
Istället ser många kompetensutveckling som en del av medarbetarsamtalet eller midterm review, alltså max 2-3 gånger per år, om inget oförutsett händer som gör att vi i panik måste utbilda en ny medarbetare. Eller – hemska tanke – om en viktig pusselbit i teamet säger upp sig på grund av tristess. Så:
”-Varför gör jag inte det här hela tiden, när jag mår bra av det?”
Svaret är enkelt: Det finns ingen förväntan eller målbild för att du ska göra det mer än två gånger per år. Det saknas ett beslut om hur er kompetensutveckling ska bedrivas i vardagen.
Våra kunder som implementerat vårt koncept Agil kompetensutveckling® saknar dock inte detta. De gör en ny plan varje månad och då blir det heller inte jobbigt för det skapas en god vana som vi mår bra av.
Uttycket ”-Att göra lite med hög frekvens kan välta berg” stämmer så väl in på vad vi hjälper våra kunder med.
Simon Sachs Ståhl, Grundare och skapare av Qualifier